open.jpgHangzatos cím, főleg egy tőzsdei blogon, de sajnos nem arról lesz szó, hogy melyik az a 10 részvény, amit nem szabad megvenni 2015-ben. Szerencsétlenségünkre mi sem tudjuk előre, hogy mi lesz a piacokon, így marad a szigorú kockázatkezelés, és a vállalatok fundamentális-technikai elemzése. Viszont van itt pár érdekes dolog, amire a legutóbbi tanulmányok szerint felesleges költeni 2015-ben és utána. Ez talán jó támpont lehet arra vonatkozóan, hogy mik azok, amik még esetleg működnek, de holnap már totális zsákutcának, esetleg elavult terméknek tekinthetők.

Azt fontos még megjegyezni, hogy a cikk leginkább az USA-ra vonatkozik, azaz van benne olyan pont, ami talán innen szemlélve érdekes, vagy furcsa, de a tengerentúlon teljesen elfogadott.

Kábel tv:

Az USA-ban még mindig 102 millió kábeles előfizető van, akik száma évente körülbelül 1 millió fővel csökken. A csökkenés a meglévő ügyfélbázishoz képest nem tűnik soknak, de épp ez a lényeg, hiszen folyamatosan törnek fel az alternatív, internetes szolgáltatók, mint például: Netflix, Amazon Prime, Hulu. Nekik bőven van eszközük a 100 millió fogyasztó elcsábítására. Ha valaki nem kábeles előfizetést szeretne, hanem például a Netflixre iratkozik fel, akkor azt néz, amit akar, tele van jobbnál jobb tartalmakkal, és a kezdő összeg körülbelül 8 dollárt emészt fel havonta, szemben azzal, hogy a kábeltévés előfizetések 2011-ben még 86 dollárba kerültek átlagban, 2015-ben pedig előreláthatólag 123 dollár lesz egy olyan csomag, amiben van prémium szolgáltatás.

Ez nincs messze tőlünk sem, hiszen a Netflix már jelen van Nyugat-Európában, úgy, mint a Benelux államokban, Franciaországban, Németországban, vagy éppen az Egyesült Királyságban. Azaz nem lövünk nagyon mellé, ha azt mondjuk, hogy hamarosan itthon is tudjuk az internetes tv-szolgáltató adásait nézni.

Borotvapenge:

A Gillette a borotvapiac 66%-át kontrolálja, viszont egyáltalán nem mondható olcsó terméknek. Meg is lehet érteni, hogy Warren Buffett miért fektetett anno sok pénzt a cégbe. 1989-ben 650 millió dollárért vett a vállalat részvényeiből, amelyekre akkor 8,75%-os osztalékot is fizettek. Két évvel később már 850 millió dollárt ért a befektetés, és az öreg rókának igaza volt, hiszen a szőr az mindig nő, valamivel le kell vágni.

Viszont, ahogy említettem, a Gillette termékei nem olcsóak, ha megnézzük a The Procter and Gamble számait, amely a Gillette-et 2005-ben vásárolta meg, akkor az látszik, hogy ez az a szegmens, amin a legmagasabb a marzs. A Gillette részlege 23-25%-os marzzsal dolgozik, míg az cég összes többi részlege 10-17%-ot tud elérni.

Ennek megfelelően jöttek létre az USA-ban a különböző borotva klubok, ilyen például a Dollar Shave Club, ahol egész egyszerűen megrendeljük a pengéket, és a cég meghatározott rendszerességgel (havonta)  elküldi nekünk ezeket, a Gillette árának körülbelül a harmadáért, negyedéért. És még csak le sem kell menni a boltba értük…

Palackozott ásványvíz:

Az ásványvíz hatalmas üzlet, és hatalmas piac. (Elég csak abból kiindulni, hogy ma Magyarországon is 2-3 sor a hipermarketben csak ez a termék, ha nem érné meg, nem lenne ennyi.) Az USA-ban 12 milliárdos piac, amely évente 4%-al bővül. Az 1970-es években a Perrier kezdte palackozni a vizet, és árulni, és mára ez a termék szinte minden bevásárlókocsiban megtalálható. A fogyasztók nagy része azt hiszi, azért jó ezt venni és inni, mert jobb, mint bármilyen más csap- vagy tisztított víz. De ez egyszerűen nem igaz, sőt a palackozott vizek 45%-a ugyan abból a forrásból származik, mint amiből a csapvíz. A Coca-Cola Dasani márkája például tisztított vizet használ, csak ad hozzá egy kis ásványi anyagot.

dasaniwater1024x768.jpg

Adatlopási biztosítás:

2014-ben a hackerek elég szorgalmasak voltak, és körülbelül 744 adatlopást jegyeztek fel a hatóságok. Ennek megfelelően a biztosítók is kaptak az alkalmon, és ma már 20-100 USD-ért lehet biztosítást kötni olyan jellegű káreseményre, amelyben valakinek a bankkártyáját, online adatait lopják el. Erre a szolgáltatásra azonban nem valószínű, hogy nagy szükség lesz, hiszen a banktól ingyenesen lehet kérni olyan jellegű értesítéseket, amikből a felhasználó tudja, hogy valami illegális történt például a bankkártyáján, ráadásul egyre több pénzintézet kínál ingyenes adatlopási védelmet, hiszen ezzel nemcsak az ügyfelet szolgálják ki, hanem a saját jó hírnevüket is meg tudják őrizni.

DVD és CD:

Ezt azt hiszem, nem kell magyarázni. A technológia gyorsan fejlődik, pár éve még CD-n hallgattuk a zenét, és DVD-t vettünk, ha szuper minőségű filmet akartunk nézni. Mindezek mára elavulttá váltak. De nem csak a DVD-k értékesítése csökken. Nem tud gyarapodni a Blu-Ray-ek eladása sem, pedig ott igazán lehet élvezni a HD felbontást, a 3D-t és a hangot is, mégis az elmúlt évben (2013) 8%-kal csökkent az értékesített mennyiség. Hogy ez mennyire tudható be annak, hogy egy-egy Blu-Ray film nem olcsó mulatság, illetve a torrenteknek, arról nincs tanulmány, csak saccolások és hasra ütéssel meghatározott számok ismételgetése. A stream és a digitális vásárlás viszont nőtt, az első 30, a második majdnem 50%-kal.

A zenénél is hasonló a helyzet, sőt ott már a digitálisan eladott, azaz a pénzért letölthető fájlok is estek 13%-kal, miközben az online stream 42%-al nőtt.

Memóriakártya:

Már pár éve tart az a trend, hogy az online tárhelyekért, a felhő alapú szolgáltatásokért mindent megadnak a felhasználók és a befektetők is. Egyre több cég hoz létre ilyen jellegű részleget, elég itt olyanokra gondolni, mint az IBM, a Microsoft,az Oracle, az Apple vagy éppen a Google.

Mindezek mellett a különböző hordozható tárhelyek ára is folyamatosan esett az elmúlt években, így a felhő alapú tárhely illetve szolgáltatás nem feltétlenül jelent olcsóbb megoldást, mint a fizikailag megjelenő tárhely. Ellenben ez utóbbi könnyen tud vírust hordozni, könnyen elhagyható, és könnyebben is megy tönkre. Természetesen a felhő alapú szolgáltatások sem mentesek a problémáktól, elég csak a 2014-es években történt dolgokra gondolni, amikor is az Apple szolgáltatását támadták meg. Persze pszichológia is van a dologban, hiszen sokan úgy is gondolhatják, hogy távol tőlem, nem a kezemben lévő memóriakártyán lévő adataim nincsenek biztonságban és bármikor eltűnhetnek. Mindezektől függetlenül a felhő alapú számítástechnika már jó pár éve igazi csemegének számít a tőzsdén is, és az ilyen jellegű részvényeket eléggé szeretik a befektetők.

usbstick.jpg

Mini tablet:

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ma, amikor mindenki azon versenyzik, hogy kinek van nagyobb telefonja, legyen szó gyártóról, vagy felhasználóról, akkor tényleg van értelme ennél a telefonnál 2-3 centiméterrel nagyobb tabletet venni?

Azokat a telefonokat, amelyek 5,5 inchnél nagyobbak, phableteknek szokás nevezni a szaknyelvben, ilyen például az új Apple iPhone 6 Plus, vagy a Samsung Galaxy Note 4, és ezek bizony kannibalizálják a majdnem ugyanilyen méretű tabletokat. (iPad Mini és Samsung Galaxy Tab 8) Ráadásul a phabletekkel telefonálni is lehet skype, vagy viber nélkül, azaz nem szükséges plusz alkalmazást telepíteni, így tényleg semmi értelme a mini tabletoknak. Ezt támasztja alá az is, hogy az Applenél előrendelt tabletok 93%-a, a nagyobb, 9,7 inches iPad Air 2-re összpontosul.

Fizetős online társkereső:

A fizetős társkereső oldalak 2014-ben körülbelül 2,2 milliárd USD bevételt érnek el, ezzel szemben sorra jelennek meg az ingyenes, főképp telefonon használható applikációk. Míg a fizetős oldalak havi 20-60 dollár közötti összeget kérnek el azért, hogy ezzel esetleg kiszűrjék az oldalon felugró reklámokat, jobb keresési lehetőséget nyújtsanak a felhasználóknak, a legtöbb ingyenes mobilalkalmazás ezeket már tudja, így lassan értelmetlen lesz havidíjat fizetni. Az egyik legnagyobb érv amellett, hogy ne fizessen az ember az, hogy ha fizetsz, ha nem, nehéz megtalálni azt, akivel szívesen élnél, és ezen sajnos a havi 20 dolláros, elvileg jobb keresési funkció sem segít sokat.

Pancsolt whiskey:

A 2008-as recesszióra a különböző államok az USA-ban megpróbáltak reagálni, annak érdekében, hogy fenntartsák a foglalkoztatottságot, és az adóból származó bevételeket. Ennek megfelelően enyhítettek a szeszfőzdéket érintő törvényeken. Innen születtek a fehér whiskey-k, azaz az olyan italok, amelyek vagy rozsból készültek, vagy nem érlelték évekig, hiszen a lényeg az, hogy gyorsan elkészüljön és el is lehessen adni. A fogyasztói szokások átalakultak, ahogy a háztartások elkezdtek megtakarítani és olcsóbb termékeket vásárolni, megnőtt az olcsó italok piaca, míg a drága whiskey-ket csak a jómódúak engedhették meg maguknak. Az egyik legnagyobb ilyen italokkal foglalkozó szeszfőzde, az Ola Smoky Moonshine Distillery, amely 4 éve alakult, 2012-ben 100 000 ládát adott el ilyen italból. A piac rendkívül gyorsan nőtt, 2010-ben 50 000, 2011-ben 80 000, 2012-ben pedig már 280 000 ládát értékesítettek. (1 láda 12,750ml-t tesz ki.)

Egyes elemzők, és iparági szakértők szerint ez a trend fordulni fog a következő években, amire az egyre jobban teljesítő amerikai gazdaság talán okot is adhat.

whiskey.jpg

4K tv:

Az új őrület magasabbra helyezi azt a mércét, ami a HD, azaz nagy felbontásnál, számmal kifejezve 1280*720 pixelnél kezdődik, és 2560*1440-nél végződik. A legtöbb tv 720p, vagy 1080p módban működik, azaz 921 600 illetve 2 073 600 pixelt jelenít meg képenként. E felett már ultra HD-ről beszélünk, amit egész egyszerűen 4K-val rövidítenek a televíziógyártók.

Ebben az esetben már 3 és 33 millió pixelt jelenít meg a készülék képenként, vagyis tűéles képet kapunk, minden részlet látható rajta, és ha valaki megvizsgál egy ilyen tévét, az rájön, hogy tényleg nagyon szép. Két nagy gond van vele, az ára, és az, hogy gyakorlatilag egyáltalán nincs tartalom ilyen felbontásra. De ez persze nem azt jelenti, hogy nem fognak elterjedni, hiszen egy 42 inches TV 2006-ban még 3000 dollárt kóstált, ma egy ilyet tized ennyiért kaphatunk. Szóval a 4K-nál is lesz brutális árcsökkenés, és tartalom is, de a térhódításnak nem 2015 lesz az éve.

Címkék: fogyasztás stratégia trend háztartás biztosítás kiskereskedelem Apple

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr617087917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása