A szórakoztató tartalmakat gyártó vállalatok közül a Netflix múlt havi jelentését követően a héten a Disney tette közzé alapvetően kedvező számait. A tavalyi azonos időszaki negyedévhez képest 7%-os árbevétel (14,24-ről 15,23 milliárd dollárra) és kétszámjegyű EPS növekedést ért el (1,58-ról 1,87-re, ami 18 százalékos változásnak felelt meg), ám a befektetők mégsem vették meg a papírt a jelentés után.
Az elmúlt évek egyik leglátványosabban szárnyaló technológiai vállalata a Netflix volt, mely a televíziós iparág új irányának –on demand szolgáltatások– úttörője. Egy fix előfizetési díjért cserébe bármikor nézheti, megállíthatja a kínált tartalmakat az előfizető, melyből a szolgáltató megteheti, hogy minimális reklámmegszakítások nélkül engedi nézni a műsorokat. Ezek nagyrészt sorozatokból, stand-up-okból, ismeretterjesztő dokumentumfilmekből állnak. Ám az elmúlt évben egyre nagyobb hangsúlyt kapott a vásárolt sorozatok, filmek mellett a saját tartalmak gyártása.
Eddig a tartalmak tekintetében a hagyományos kábelszolgáltatókkal versenyzett a Netflix, ám a saját gyártmányú filmekkel jogosan merül fel, hogy a mozifilmeket készítő nagy stúdióknak, mint például a Disney, kell-e aggódniuk az új szereplő térhódításától. Idén a Netflix 7-8 milliárd dollárt tervez költeni új tartalmak készítésére. Ez az összeg nem elhanyagolható a nagy filmgyártókhoz viszonyítva sem.
Alapvetően mindkét vállalat a szabadidő eltöltésére nyújt szórakoztatási lehetőséget, ám mégis pár jelentős eltéréssel. Míg a Netflixnek a bevételei egyfajta tevékenységből származnak, addig a Disney több lábon áll. Ezek a filmekből, a Disneyland parkok belépői, játékok és mesefigurák eladásaiból és végül, de nem utolsó sorban a televízióhoz köthető bevételekből állnak össze. A mozifilmei jelentős költségvetéssel dolgoznak, melyet vagy a látványvilág és a színészek fizetése kíván meg, vagy pedig a rajzfilmek hosszú gyártási idejéhez kapcsolódó költségek. Ezek az elmúlt időszakban említésre méltó bevételt tudtak generálni és a jövőbeli filmfelhozatal is hasonlót ígér. Csak a Marvel-univerziumot tekintve az eddigi filmbevételek az alábbi ábrán láthatók.
A nagy mozifilmek effektvilágához magas szintű know-how kell, aminek a Netflixnek még nincs teljesen birtokában, ám egyre inkább jelennek meg komolyabb látványvilágot nyújtó filmek. Érdekes lesz figyelni, hogy ezen a téren mekkorát tud majd fejlődni.
Míg a Disney széles korosztály számára készít tartalmat, addig a Netflix inkább az Y generáció igényeire igyekszik a fókuszát helyezni. Legújabb törekvése az idegen nyelvű (főként spanyol) tartalmakkal célzott régiók nézőinek megnyerése. Látható, hogy az idősebb vállalathoz képest sokkal több, szűkebb nézőcsoportoknak szánt terméket készít a Netflix. A Hulu megvásárlásával a Disney ebbe a streaming üzletágba igyekszik betörni, ám kérdéses mekkora sikerrel tudja ezt megtenni, mivel ezen a piacon ő a tapasztalatlanabb, amit ezen üzleti szegmensből származó stagnáló bevételei is alátámasztanak egyelőre, mely változatlanul az elmúlt negyedévben sem teljestett jól. Ezt az emelkedő munkaköltségekkel indokolják, mint például a platform szoftverének hangolása.
A moziműsorról való lekerülést követő hagyományos DVD és Blu-ray lemezen való értékesítések helyett tapasztalható bizonyos filmek esetén a Netflixnek való licenszelés. Ezáltal egyből egy széles előfizetői körhöz tudja eljuttatni a filmeket, ami pedig a korábban említett többi tevékenységéhez generálhat bevételt, ily módon még mindkét fél számára pozitív együttműködés is megvalósul.
Ezzel kapcsolatban érdekes kérdés lehet az, hogy a jelenlegi megállapodás kifutása után, a 2019-ben bemutatandó Disney filmek már nem fognak felkerülni a Netflix kínálatába, hanem a várhatóan elinduló saját streaming szolgáltatásán lesznek elérhetőek, viszont ez a jelenleg megtalálható és az idei évben bemutatandó tartalmak nem érintik.
Habár vannak bizonyos átfedések a két vállalat között, mégsem jelent véleményem szerint komoly fenyegetést a Disneyre a Netflix, a két dudás megfér egy csárdában (portfólióban), bár tagadhatatlan, hogy jelentős újtások és fejlesztések elé állította az előbbit.
Források: Disney, Netflix, Yahoo, Variety, Bloomberg
Illusztráció: Oscar Bolton Green
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Taste4me 2018.08.14. 08:28:43
Győry Péter 2018.08.15. 16:13:58
Jogosan merül fel a kérdés. Én elképzelhetőnek tartom, hogy lesz helye a Disney saját streaming szolgáltatásának a piacon, hiszen nagy tartalmat tudnak kínálni már az elején is, főként rajzfilmek és gyermekeknek szóló sorozatok tekintetében. Ezt a nézőközönséget az említett versenytársak nem feltétlen célozták még meg, illetve a Disney-nek itt komparatív előnye lehet a többiekhez képest. A fogyasztók döntését természetesen még az ár is befolyásolni fogja, melyről pontos információt egyelőre nem mondott a vállalat, csupán annyit, hogy a Netflix díjai alatt tervezik bevezetni.