twitter1.jpgA technológiai szektor már-már a feledés homályába veszett az elmúlt időszakban. Nem igazán volt sztori az eddig sztárolt részvényekben, azonban egyszer csak felkaptam a fejem, amikor a szalagcímekben felbukkant két szó: Twitter IPO. Első gondolatom az volt, hogy ez egy könnyen eladható dolog, és a cég képes lehet a Facebook farvízén fölevezni a legnagyobbak közé.

Sajnos a kezdeti optimizmusom gyorsan leapadt, amikor, tovább olvasva a cikket, kiderült, titkosítják az adatokat. Tehát nem látom a marzsokat, nem tudok számolni kibocsátási árral a bevétel ismerete nélkül, ergo nem tudom azt sem megmondani, hogy vegyünk-e vagy eladjunk – a Facebook esetében láttuk, hova vezetett a kezdeti lendület. 

Szeretem a kihívásokat, ezért tovább nyomoztam. Az amerikai felügyelet jogszabályai között rábukkantam egy olyan paragrafusra, mely szerint azok a cégek tagadhatják meg a mérleg és eredménykimutatás közzétételét IPO előtt, amelyeknek az éves árbevétele nem éri el az 1 milliárd dollárt. Rendben van felső határon, de hol lesz az alsó?! Mindenféle technológiai blogon, honlapon olvasgattam cikkeket, hátha szerencsém lesz. Szokták mondani, hogy aki keres, az talál, és tényleg. A szám, amire bukkantam, sokkal inkább egy sáv volt, de nem baj, legalább van valamink, egészen pontosan 400-600 millió dollárunk. Ha ehhez még találunk piaci kapitalizáció becslést, akkor tudunk árazni P/S alapon. A híresztelések szerint ez az érték 10-11 milliárd környékén alakulhat.

Ha a szélső értékeket nézzük, akkor a P/S 16,7-27,5 között alakulhat valahol. Oké, de akkor ez most sok, vagy kevés? Sajnos még nem árulhatom el, mert közben megváltoztak a fenti számok. 

Az ügyhöz közel álló források szerint 15-16 milliárd dollár lesz a kapitalizáció, és 50-55 millió darab részvény kerülhet a piacra. Ez azt jelentené, hogy 28-30 dollár lenne a kibocsátási árfolyam.

Az idei évre vonatkozó árbevétellel kapcsolatos találgatások pedig 750 millió dollárt vizionálnak. Akkor a P/S 20-21,3 dollár között fog szóródni. Összevetve a Facebook kibocsátáskori 30-as P/S értékével azt mondhatjuk, hogy olcsónak tekinthető a cég, viszont az idei évre becsült 16,7-es érték láttán már mást mondanánk.

 Elbírja a piac az új jövevényt? 

A mobilhirdetési piac jövőbeni lehetőségei szinte határtalanok. A felhasználói létszám az okostelefonok, tabletek terjedésével párhuzamosan egyre nagyobb méreteket ölt.

Látja ezt a „piaci rést (niche)” a Twitter menedzsmentje is, ezért 300-400 millió dollárért már korábban megvette a MoPub névre keresztelt céget, amely a reklámokat valós időben tudja elhelyezni a felhasználóknak.  

A számok nyelvére lefordítva alább láthatjuk, hogy mit is jelent ez egyes cégeknek. Az eMarketer oldalon található, 2013 márciusában publikált adatok alapján a Twitter idén az amerikai piac 3,65%-át birtokolja.

 

Az amerikai mobilhirdetési piac bevételei vállalatonként a világpiaci adatok függvényében

twitter2.jpg

Címkék: facebook elemzés twitter

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr595535897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása