Facebook, Twitter, Linkedin, Tumblr, Instagram, Tinder, Snapchart, Pinterest. Jól hangzó nevek, az utóbbi időszak legjobb befektetései, melyek bármennyi pénzt megérnek a befektetőknek, legyen az spekuláns, vagy bárki, aki hosszabb távon gondolkozik. A nagy kérdés azonban az, hogy tényleg érnek-e ennyit ezek a vállalatok?
Az eset ezért is érdekes épp most, mert tegnap este megtörtént az, ami nem igazán szokott, nevezetesen, az, hogy kiszivárogtatták a Twitter negyedéves eredményét, ami valljuk meg elég rossz lett. A papírt felfüggesztették, majd 20%-ot esett, miután újból lehetett vele kereskedni. A cég egyből vádolt szivárogtatással, hekkeléssel, de igazából a jelentés az ő honlapjukon volt fent idő előtt, én is láttam, meg is nyitottam. Ezután pedig a Nasdaq tőzsdét vádolták, lévén, hogy ők igazgatják azt, hogy kinek mi kerül fel a befektetői kapcsolatok menüpontja alá. Az egész történet igazából teljesen lényegtelen, a Twitter ma több mint valószínű, hogy ugyan úgy 40 dolláron nyitna azaz 20%-os mínusszal, mint ahová tegnap leesett, így a befektetők még szívességet is tehetnek, hiszen volt lehetőségük napközben eladni, míg ha a papír másnap reggel hirtelen ennyivel lejjebb kezdené a kereskedést, akkor már nem lenne lehetőség a veszteség csökkentésére.
Az eredmény annyira nem lehetett meglepő, hiszen pár nappal ezelőtt jelentett a Facebook is, amit bár majdnem új mindenkori csúcsra húztak, a számok nem lettek túl szépek itt sem. Hihetetlenül megugrottak a fejlesztési és a marketing költségek, és így természetesen a profitmarzs is csökkent. Világosan látszik, hogy ahhoz hogy még több felhasználót szerezzen meg a cég, egyre több és több pénzt kell invesztálni.
Míg 1 évvel ezelőtt átlagosan havi 50 millió új felhasználó miatt elköltöttek nagyjából 300 millió dollárt marketingre és 400 milliót kutatás és fejlesztésre, addig ugyan ez az 50 millió felhasználó ma már 3-szor ennyi marketing, és két és félszer több kutatási és fejlesztési költséggel szerezhető meg!
A legújabb, 2015 első negyedéves bevétel, és profitcsökkenés látszik a Twitter esetében is. Bár ha a számokat 2014 első negyedévéhez hasonlítjuk, akkor a növekedés impozáns, de ha a decemberben befejeződött 2014 év végéhez, akkor visszaesés tapasztalható. Ez ugyancsak így van a Facebook esetében is. Hogy ez egy egyszeri csökkenés, vagy trend lesz belőle még nehéz eldönteni, de mindenképpen figyelmeztető jel lehet.
Facebook negyedéves eredményei:
Forrás: Facebook
Twitter hirdetési bevételeinek éves növekedése:
Forrás: Twitter
Persze ezek csak prezentációk, amiket a cégek készítenek el a negyedéves és éves jelentésekre, hogy bemutassák azt, ami már megtörtént a vállalat életében. Kérdés, hogy egy bennfentes, hogyan vélekedne minderről.
A Sony emailek kiszivárogtatásakor azonban erre is kaphattunk információt, ugyanis kikerült egy email váltás Evan Spiegel a Snapchat kitalálója és a cég igazgatóságában ülő személyek között. A Snapchat egy olyan levelező rendszer, amely az elküldött üzenetet megsemmisíti, így igazából nem kell azon aggódnunk, hogy mit is írtunk a múltban. Mindezek mellett jelenleg 15 milliárd dolláros piaci értékkel a 4. legnagyobb start-up cég, csak az Uber (taxi szolgáltatás), a Palantir (adatelemzés), és a Xiaomi (mobiltelefon gyártó) előzi meg. Egy kicsit szürreális, hogy pont egy ilyen cég vezetőjének kerül ki utólag az elküldött emailje, de ha már így alakult legalább megismerhetjük egy olyan személy teljesen privát véleményét, aki ebben a szektorban éli mindennapjait és nyilván olyanokat is leír, amiket egy újságírói kérdésre nyilván nem válaszolna. Továbbá Michael Lynton nem csak a Sony vezetője, hanem a Snapchat igazgatóságában is helyet foglal, ő és mások javaslatokkal látják el a mindössze 25 éves Spiegelt a cég irányításával kapcsolatban.
A 2013 decemberében zajlott beszélgetésben az egyik vezetőségi tag, nevezetesen Mitch Lasky arra hívja fel a figyelmet, hogy növekedni kell, és később lehet pénzt keresni, erre Spiegel válasza az, hogy ennek nincs értelme, mert már abnormális növekedési szintet értek el, és termékből most kell pénzt kiszedni.
„The argument of grow now, monetize later doesn't make sense because we have reached abnormal levels of growth and our monetization product is value-added.”
Pedig két éve még közel sem ért 15 milliárd dollárt cég, hanem valahol 3 és 4 milliárd közé lehetett tippelni.
A piacokról az a véleménye, hogy a FED olyan körülményeket teremtett, hogy mindenki a növekedés után kezdett kutakodni, hiszen kamatokból nem lehet megélni, és így túlságosan előtérbe kerültek a technológiai cégek, főleg a közösségi médiával foglalkozók, de szerinte az összes ilyen jellegű cég drága, ennek megfelelően 10-20%-os korrekció, de inkább többet lát a piacokon. A Facebookon esetében a hirdetési bevétele nagy része továbbra sem került át mobil felhasználókhoz (egyetlen mentsvára az Instagram lehet), valamint a mobil hirdetéseket olyan piaci szereplők aratják le, akik még nincsenek tőzsdén. Ha a megszerzett pénzt ezek a cégek úgy költik felhasználók megszerzésére, hogy nem ismerik azok hosszú távú értékét, akkor azok jó eséllyel az adott cégek eltűnéséhez vezethet. Mindenki úgy gondolkozik, hogy ha meg tudom szerezni a Facebook felhasználóinak 5%-át az már hatalmas mennyiség, így ez a vélekedés növeli a költekezést, mivel a felhasználók növekedése alapozza meg a cég értékét. De lényegében a jelenlegi, hirdetésekre költött pénz nem támasztja alá a közösségi média értékelését.
„Total internet advertising spend cannot justify outsized valuations of social media products that derive revenue from advertising.”
A saját cégéről pedig a következő a véleménye: „Snapchat is not valuable in the long-term because it is used by teens or because it is a threat to Facebook. It is valuable because it has fundamentally changed the nature of digital communication in <2 years.”
Azaz a Snapchat nem értékes hosszabb távon, mert tinédzserek használják és fenyegetést is jelenthet a Facebook számára. Annyi benne az érték, hogy megváltoztatta a digitális kommunikációt, de nyilván azt más is tovább forradalmasíthatja a jövőben.
Ha megnézzük azt, hogy a különböző közösségi média oldalakra mennyien kerestek rá, akkor világosan látszik, hogy az Insatrgam, Tinder, Snapchat, Linkedin a vezető, és a Tumblr, Facebook, Twitter veszít a népszerűségéből. Ez is bizonyítja, hogy gyorsan kell változni ebben az iparágban, és nem lehet elkényelmesedni, viszont kérdés, hogy erre mennyi pénzt kell költeni, és hogy az kifizetődő lesz e egyszer valamikor.
Forrás: saját szerkesztés
Címkék: usa social network facebook startup befektetés elemzés részvény twitter tőzsde menedzsment kockázati tőke előrejelzés hozam közösségi média social media tumblr szentiment instagram snapchat tinder
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.