A hetekben jelent meg a DOOM legújabb része. Nyilván sokan ismerik a játékot, akik nem, azoknak dióhéjban csak annyit, hogy szét kell lőni mindenkit, katonákat, démonokat, kitalált karaktereket, hogy a végén győzzünk. Ez persze lehet, hogy kicsit átlagos megfogalmazás volt, de a lényeg, hogy a központi eleme az ölés és az agresszió, mint oly sok mindennek, mint például a LEGO-nak is; igen, a LEGO-t is elkezdte maga alá gyűrni a harci kedv.
Egy új tanulmány ugyanis azt tűzte ki célul, hogy megvizsgálja, hogy a különböző LEGO-témák és elemek mennyi agressziót rejtenek. Ehhez többek között 1978 és 2014 közötti katalógusokat és online adatbázisokat fürkésztek át a kutatók. Ugyanis fontos szociológiai kutatási téma az, hogy az agresszió, vagy az ilyen témakörre épített játékok (legyenek virtuálisak, vagy fizikaiak) milyen módon hatnak a gyermekek fejlődésére. Van olyan tanulmány, amely szerint semmi kapcsolat nincs közöttük, mások igen komolynak és elrettentőnek értékelik a manapság fellelhető agresszív töltetű játékokat.
A LEGO-ra azért esett a választásom, mert elég régóta a piacon van, s viszonylag tartalmas az adatbázisa. 140 országban értékesítik, és csak 2014-ben 60 milliárd darab építőkockát gyártottak. 1949 óta 12 000 szettet bocsátottak ki. Ezen kívül nem csak a kisebbek játszanak vele élvezettel, hanem egyfajta kultusza is lett az építőkockáknak.
A vizsgálat során elemezték, hogy a különböző LEGO csomagok mennyi fegyvert tartalmaznak (kard, pisztoly, ágyú), valamint, hogy a játékok erőszakossága hogyan változott az időben.
Az eredmények szerint az olyan LEGO szettek száma, amelyek tartalmaztak fegyvert, 1978 és a kilencvenes évek vége között folyamatosan nőtt, 1-2%-ról 20% közelébe (kék vonal), majd 2001-ben érte el újból a minimumát és ma már a szettek 25%-a tartalmaz minimum egy fegyvert.
A legelső fegyver a kard, az alabárd és a lándzsa volt, ezek 1978-ban jelentek meg; nagy növekedést az 1989-es év hozott, amikor megjelent a kalózok témaköre, és ez már bőven tartalmazott ágyút is. 1995-ben az Aquazone téma is jelentősen fel volt szerelve pusztító eszközökkel, itt láthatjuk a második megugrást.
Az alábbi ábrán látható a fegyverek számának exponenciális növekedése:
Természetesen nem csak a LEGO az a játékgyár, amely termékei egyre agresszívabbak lettek az idő folyamán, itt azonban ez különösen szembeötlő, hiszen a cégpolitika büszkén hirdeti, hogy a LEGO célja, hogy visszaszorítsa az agressziót, és minden eszköz (fegyver) azért kerül bele egy-egy szettbe, hogy azt a gonosz megsemmisítésére használják, ami így valószínűleg már nem is agresszió. A tanulmányból is látszik, hogy általános eset előtt állunk, így az esetleges hatásokat nem lehet pusztán egy-egy játékgyár vagy kiadó számlájára írni.
Feltáró nyilatkozat: A szerzőnek van long pozíciója LEGO szettekben.
Címkék: játék szórakozás harc agresszió lego fegyver hangulat elemzés pszichológia hadsereg szentiment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.