where_is_the_oil.jpgManapság mindenki az olaj árfolyamának alját, a végeláthatatlan mélyrepülés végét szeretné megtalálni. Ez azért is fontos, mert, ha esetleg jön egy kicsit is jó hír, akkor a jegyzés könnyen 10-20%-kal is feljebb kerülhet, és ha nem szállunk be időben, akkor valószínűleg ennyi hozamról le kell mondanunk. Ha viszont hamar szállunk be, akkor lehet, hogy 10-20%-os esést kell elviselnünk, mielőtt jön a fordulat. Sehogy sem jó ez, sajnos…

Talán segíthet egy kicsit közelebb kerülnünk a megoldáshoz, ha az ember figyeli a hangulatot, a szentimentet a piacon. Persze ebből sem szabad messzemenő következtetést levonnunk, de a napi árfolyam ingadozások, az elemzői várakozások, a vállalatok gyorsjelentéseiben adott válaszok a megváltozott olaj- és gázpiaci környezetre talán segíthetnek abban, hogy közelebb kerüljünk az általános hangulat megértéséhez.

Az előző bejegyzésünkben már írtunk a szaúd-arábiai eseményekről, az ottani lelőhelyek és az iráni siíták helyzetéről. Ez egy olyan faktor lehet, ami talán fordulatot hozhat az olaj piacán. A másik fontos dolog lehet az OPEC, azaz az olaj exportáló nemzetek szervezetének nyomonkövetése, hiszen bármikor lehetséges egy ülés, ahol csökkentik a kitermelést, de az is lehet, hogy egy-két tag már korábban híreket szivárogtat ki. Mindez komoly hatással lehet a fekete arany árfolyamára.

Azonban ami még érdekes, hogy egyre több helyen olvasni olyan cikkeket, ahol már azt figyelik, hogy melyik tanker hajó hol köt ki. A múlt héten a marketwatch.com, valamint az International Business Times is lehozott egy cikket. Az utóbbi arról írt, hogy a 40 év után az USA-ban megváltozott az energiahordozókra vonatkozó exporttilalom, így megérkezett Európába az első hajó, és dátumra, sőt néhol órára pontosan számolják, hogy mikor jön a következő. Az marketwatch pedig arról számolt be, hogy ahogyan lejárnak az Iránt az atomprogramja miatt sújtott szankciók, megindulhatnak az első tankerhajók Európa felé. Persze Iránban az elmúlt években jelentősen csökkent a napi kitermelés, és a kutak elhanyagolt állapotban is vannak, így nem arra kell gondolni, hogy most a napi felhasználás több százalékát a piacra borítja a közel-keleti ország, de itt is megindult a találgatás, hogy merre fog menni a tankerhajó.

Számomra kicsit nevetségesnek tűnik ez a nagy felhajtás. Amennyiben egy pillantást vetünk a tengeren jelen lévő hajók helyzetére, akkor világosan látszik, hogy Európa partjainál számos, olajat fuvarozó hajó közlekedik. Az, hogy most jött egy az USA felől, és valamikor Iránból is majd elindul napi egy vagy kettő, pont el fog veszni a nagy forgatagban. Nézzük meg a Földközi-tengert. Az összes narancssárga háromszög tankerhajót jelöl.


foldkozi.JPG

 Európa északi része sem fest más képet. Rengeteg olajszállító közlekedik itt is:

 foldkozi1.JPG

Mindezzel csak arra akartam rávilágítani, hogy kicsit erőltetettnek tűnik számomra ez a hírverés, mintha már nem tudnánk mást tenni, mint  figyelni a jelentéseket a hajókról, miközben nap mint nap több száz közlekedik belőlük a világ tengerein.

Mindeközben az olajszállító hajók bérleti díjai 2015-ben egész magasra szöktek, ahogy Kína felől egyre több megrendelés érkezett. Mivel olcsó az olaj, így most megpróbálhatnak több hordóval tárolni, így a szállítás egy napi díja már 100,000$ felett jár. Elmondható, hogy 2014 év végén és 2010-ben volt ilyen költséges hajót bérelni.

tanker.JPG

Végszóként, nem azt állítjuk, hogy innen csak felfelé mehet az olaj árfolyama, hiszen mi sem vagyunk jövőbe látóak, de az világosan látszik, hogy a közvélemény nagyon negatív, mintha már semmit sem érne a fekete arany, pedig el fog ismét jönni az az idő, amikor bármit kifizetnének érte a felhasználók. Mindazonáltal, aki ilyen szinteken fundamentálisan fontolgatja, hogy akár 1-2 évre is befektetne, az nem valószínű, hogy rosszul fog járni…

Címkék: kína árfolyam oroszország infláció ázsia olaj befektetés költségvetés trend pszichológia közel-kelet recesszió bahrain benzin előrejelzés kiskereskedelem világválság defláció árupiac külkereskedelem bérlés kereskedés gazdasági növekedés arab világ reálszféra szentiment Shanghai alternatív befektetés AUD makrógazdaság

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr208378114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása