mcd1.jpegPersze nem prémium kategóriásat, hanem olyan olcsóbbat, amit szinte senki sem szeret, mégis rekord profitot érnek el évről évre. Igen, a gyorséttermekről lesz szó, melyek nemcsak reál befektetésként érhetik meg, hanem a tőzsdén is jól szerepelnek, hiszen például a McDonald’s is elég sikeresen élte túl a nagy válságot, és tette ezt a legtöbb ilyen vállalat.

2015 július közepén jött ki a világ legértékesebb franchise-listája, melyen 20 gyorsétkezde is megtalálható, melyek a világ számos pontján jelen vannak. A top 10-be a következő éttermek fértek be:

etterem.JPG

Forrás: Entrepreneur.com

Az, hogy ezek a cégek, már amelyikük részvényeit jegyzik a tőzsdén, jó befektetésnek bizonyultak, nem kérdés. Ha egy pillantást vetünk a McDonald’s árfolyamára, akkor látható, hogy a 2008-as válság után hamar kikerült a gödörből, óriási árfolyam-emelkedést produkálva, és annak ellenére, hogy az utóbbi időben nem igazán tud növekedni az értékesítés, a vezérigazgató-csere és a modernizált termékpaletta ellenére sem, az árfolyam még mindig abszolút csúcs közelében tartózkodik.

A McDonald’s árfolyama 2005-től:

mcd.png

 

Forrás: Bloomberg, saját szerkesztés, EQA

De mi a helyzet akkor, ha nem csak egy számlát szeretnénk nyitni és venni pár darab részvényt, hanem konkrétan éttermet szeretnénk nyitni? Nos, ez nem egyszerű mulatság. A KFC esetében a következőképpen néz ki a költséglista: A KFC tulajdonosa, azaz a YUM Brands megköveteli, hogy a vállalakozónak legyen 1,5 millió dollár vagyona és 750 000 dollár likvid eszköze. Az étterem kiépítése, eszközökkel és az ingatlannal együtt 700 000 és 1,2 millió dollár között mozog. Emellett még szükséges befizetni egy egyszeri 45 ezer dolláros franchise-költséget, de ez már egészen kis összeg a fent említettekhez képest.

Az éves folyó költség a teljes bevétel 10%-a minden egyes üzleti periódusban, ami körülbelül 100 000 dollár. Ez a költség nagyjából megegyezik a McDonald’s költségeivel, de a nagy különbség az, hogy a McDonald’s éves szinten éttermenként magasabb forgalmat képes elérni, mint a KFC, szám szerint egy KFC átlagos éves forgalma 940 000 dollár, szemben a McDonald’s 2,5 millió dollárjával.

A fenti számokból is kitűnik, hogy egy KFC esetében körülbelül 1,5-2,5 millió dollár szükséges kezdő befektetésként, éves majdnem 1 millió dollár bevétel fejében.

Amerikában a top 50 gyorsétterem közül 7 ér el éves szinten 2 millió dollár feletti árbevételt egységenként:

2etterem.JPG

Forrás: Forbes

A fenti rövid, nem túl szofisztikált eszmefuttatást végiggondolva, azt gondolom, mi inkább a részvények mellett tartanánk ki.

Címkék: gazdaság elhízás fogyasztás mcdonalds étterem befektetés költségvetés részvény vendéglátás vállalkozás gazdasági növekedés reálszféra

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr247787662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása