bf.jpgFekete péntek. Egészen vészjóslónak hangzik leírva és kimondva is, pedig közel sincs arról szó, hogy valami durva dolog történne ezen a napon. Vagy mégis?

A fekete péntek nem más, mint a hálaadás utáni első nap, amikor az USA-ban elkezdődik a hivatalos karácsonyi ünnepi vásárlási szezon. Az esemény neve Philadelphiából ered még az 1960-as évekből, amikor a hálaadás utáni emberrohamot próbálták leírni egy ilyen jelzővel. 1975 után pedig az elnevezés az egész államokra elterjedt. Ott a hálaadás ünnepnap, viszont a fekete péntek nem az, de sok helyen ma már kiadják szünnapnak, ha pedig mégsem, akkor a polgárok kiveszik maguktól, hiszen nincs mese, a hatalmas leárazásokért sorban kell állni, így senkinek sincs arra ideje, hogy olyan apróságokkal foglalkozzon, mint hogy bemenjen a munkahelyére és dolgozzon egy kicsit. Eleinte az üzletek reggel 6 óra körül nyitottak ezen a napon, de később ez az időpont folyamatosan tolódott éjfélre, sőt a Wal-Mart már előző nap, azaz hálaadás napjának estéjén, 8 órakor kinyit néhány államban, ahol ezt törvény nem tiltja.

Már ebből a kis történelmi ízelítőből is látni lehet, hogy ez egy egészen fontos dolog egyrészt az amerikai népesség, másrészt a kiskereskedők életében is, hiszen utóbbiaknál ebben az időszakban jelentkezik a bevétel és így a profit legnagyobb része. A legutóbbi 2013-as adatok szerint az USA-ban a fekete pénteken körülbelül

140 millió ember vásárolt (azaz a teljes népesség majdnem fele), akik megközelítőleg 60 milliárd dollárt hagytak a kasszáknál.

Ez hatalmas szám és mivel rendkívül fontos az év ezen időszaka, természetesen sok elemzés is készül róla, mind előzetesen, mind utólag.

A legfrissebb adatok szerint egy átlagos felnőtt 720 dollárt fog költeni 2014-ben az ünnepi szezonban, ez mai áron számolva 170-180 ezer forintnak felel meg. Ha a következő ábrát megnézzük, akkor ez akár még vészjósló is lehet, hiszen a 2000-es évek elején és közepén még bőven 800 dollár felett költött a lakosság, és azóta azért számolni kellett egy kis inflációval is, de tudjuk, hogy most más világ van; ami igaz volt ezelőtt 10-15 évve,l az most nem állja meg a helyét.

 estimate.png

Ha felbontjuk a lakosságot különböző csoportokra, akkor arra jutunk, hogy a lakosság 25%-a szeretne 1000 dollár felett költeni, 1000 és 500 dollár között 21%, 250 és 500 dollár között pedig 15%, vagyis az ünnepi szezonban költők 40%-a kevesebb, mint 250 dollárból gazdálkodhat, ami valljuk meg, nem egy hatalmas összeg.

Ez talán azért is fontos megemlíteni, mert előzetes elemzések szerint az elmúlt időszak hatalmas olajáresése körülbelül 50 dollárt hagy a fogyasztók zsebében, ami talán nem tűnik soknak, de az előbb említett 40%-os rétegnél az elkölthető összeg 20-25%-át jelenti. Vagyis talán lehet az energiahordozók esésének pozitív eredménye abban, hogy növeli az ünnepi költekezést.

A Gallup megmérte azt is, hogy körülbelül mekkora lehet az év alapon számolt növekedés az ünnepi szezonban, ezt a sötétzöld vonal reprezentálja. Előzetesen ez 2,2% és 3,5% közötti hivatalos adatot indikálna, ami mindenképpen biztató lehet, hiszen 2013-ban a hivatalos adat 1,5% volt, ami csalódást keltett, ugyanis az azt megelőző években 2,7%-3,7%-os növekedést könyvelhettek el a kereskedők.

estimate_1.png

Persze a hivatalos adatokra várni kell még néhány hetet, de azt is figyelembe kell vennünk, hogy az állam egyik legfontosabb részen, a keleti részen elég rossz az időjárás, és nem is várnak túl sok javulást e tekintetben, ami mindenképpen rányomhatja a bélyegét a költekezésre. Maine államtól egészen Virginiáig (ami magában foglalja New Yorkot, Pennsylvaniát, New Jersey-t, Rhode Island-et) nem jósolnak túl jó időjárást.

Például Buffalo-ban, ami nem messze a fent említett résztől helyezkedik el, pár napja ilyen volt a helyzet:

 buffalo-snow-storm-04.jpgForrás: time.com

Persze, ha valaki nagyon akarja, akkor ez is áthidalható, ugyanis a fekete péntek nem az egyetlen olyan része a szezonnak, amikor szinte bármit hatalmas akcióval lehet megvásárolni.

Csak egy hétvégét kell ugyanis várni, és hétfőn már a cybermonday nevezetű eseménybe ütközik az ember, ami gyakorlatilag ugyanaz, mint a pénteki vásárlási roham, csak az interneten.

Ez az a nap, ami a második legnagyobb forgalmú a kiskereskedők szempontjából, vagyis az ünnepi szezon hatását igazából a kettő együtt adja meg.

És, hogy miért is éri meg egymást taposni a boltok előtt, várni órákat arra, hogy elkölthessük a pénzünket? Ez nyilván nem más, mint a hatalmas akciók, legyen szó elektronikai eszközökről, ruházatról, lakberendezésről, vagy bármi egyébről.

A prímet még mindig az elektronikai cikkek viszik, folyamatos harc megy, ha tv-ről, telefonról, tabletról, konzolról van szó. 2013-ban a Wal-Mart-ban 20 eladott tétel közül 18 elektronikai volt, igaz a 2013-ban az elektronikai piacot nagyban befolyásolta, hogy 2 héttel a fekete péntek előtt jelent meg a Playstation 4, és nem sokkal azelőtt az Xbox One. Ettől függetlenül a 2014-es év sem fog változni, a húzóerő az elektronika lesz, utána a játékok, majd a sor végén a lakberendezés és a ruházati eszközök.

Azt gondolom, hogy nem is lehet csodálni azt az őrületet, ami ilyenkor megszállja az USA-t, hiszen ha felütjük egy-két bolt ajánlatát, akkor elég nehéz megállnunk azt (főleg, ha éppen szükségünk is van rá), hogy megvegyünk egy 540 ezer forintos hűtőt most 360 ezerért.

fridge.jpgForrás: lowes.com

Címkék: gazdaság usa karácsony elemzés pszichológia háztartás kiskereskedelem black friday

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr816938051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.