yahoo.jpgA borászok kedvelt mondata a tőzsdei kereskedésben is visszaköszön. A Yahoo háza táján másfél éve elindult reorganizációs folyamat során a menedzsment ezt a látásmódot alkalmazta – mindeddig (fél)sikerrel. Marissa Mayer kezébe adták a varázspálcát, aki vonzó külsejével felvillanyozta az árfolyamot, hiszen a Yahoo részvény kurzusa beiktatása óta duplázott (egész pontosan 123%-ot emelkedett). 

Mielőtt valaki megkérdőjelezné az előbbi állításomat, ajánlom figyelmébe az alábbi tanulmányt. A wisconsini egyetem közgazdászai szerint a vállalatok teljesítményében nem csak a vezérigazgató képességeinek, hanem az illető kinézetének is komoly szerepe van.

Persze nem szeretném megkérdőjelezni a vezérigazgató asszony érdemeit, de a vállalat gyorsjelentései még mindig nem tanúskodnak 180 fokos fordulatról. 

Bevétel és nettó profit alakulása

yahoo2.jpg                  

 A bevételek csökkenése mögött több ok is húzódik, amelyeket most csak megemlítek:

  • a Google, a Facebook és a Twitter miatt zsugorodó részesedés a hirdetési piacból;
  • a globális trend szerint a klikkelés után (pay per click) felszámított reklámbevételek csökkennek;
  • az akvizíciókra elköltött összegek beéréséhez még sok idő kell (például a Tumblr megvétele 1,1                milliárd dollárért);
  • az Alibaba-bevétel növekedési ütemének lassulása. 

Az utolsó pontnál időzzünk el egy kicsit, hiszen az eredményalakulás és a Yahoo-értékelés szempontjából nagyon fontos üzletrészről van szó. A „kínai Amazonként” számon tartott cég bevételei 2013 negyedik negyedévében 51%-kal bővültek az előző év azonos időszakához képest, ami ugyan jócskán veri az Amazon 24%-os növekedési ütemét, de sokat csökkent a harmadik negyedévben látott, 61%-os expanzióhoz képest. 

Ráadásul a Yahoo hamarosan elbúcsúzhat az Alibabában meglévő 24%-os tulajdonának egy részétől, ugyanis ha tőzsdére lép a kínai leány, akkor a Yahoo-nak automatikusan el kell adnia a részesedése 40%-át (kb. 208 millió részvényt). 

Az Alibaba már több éve kacérkodik a tőzsdei bevezetés gondolatával (IPO), de vagy a kedvezőtlen piaci szentiment vagy a kínai szabályozás húzta keresztül a számítását. A kínai felügyelet 2014-től feloldotta a vállalatok tőzsdei bevezetésének zárlatát, így szinte minden akadály elhárult az IPO elől. A kereslet hiányától biztosan nem kell tartani, hiszen az ázsiai parkett idei első fecskéje, a Neway Valve több mint 40%-ot emelkedett az első kereskedési napon. 

Persze felmerülhet a kérdés, hogy miért nem Amerikában tettemeg ezt. A Nasdaq parkettjén már sok hozzá hasonló cég van, ezért nehezebb újként tálalni a sztorit. Emellett jóval szigorúbb a szabályozás, így akár az a baleset is megeshet a céggel, hogy a vártnál kisebb összeget sikerül összekalapoznia a részvényekért cserébe. Azt azonban ne felejtsük el egy percig sem, hogy óriási diadal lenne Kína számára, ha az amerikaiakat a saját piacukon vernék meg, így egy New York-i bevezetés ötletét még nem kell a szőnyeg alá söpörni. 

A kissé unalmas technikai háttér után térjünk át a lényegre, azaz a bevezetés várható értékére, és annak a Yahoo-ra gyakorolt hatására. Számos vélemény kering a piacon, ezért nehéz a dolgunk. Vegyünk párat szemügyre:

  • Nomura szerint 101 milliárd dollárt ér a cég, ami egy Yahoo részvényre vetítve 14 dollárnyi értéket jelentene (adóhatással korrigálva);
  • az FBN Securities elemzésében 145 milliárd dolláros cégérték szerepelt. A január végi 38 dolláros Yahoo-árból ezek alapján 21 dollár köthető az Alibabához (az adóhatást valószínűleg nem vette figyelembe az elemző);
  • Bernstein még tovább ment, és 190 milliárdra értékelte a céget. Ez 24 dolláros árat jelentene (adóhatással korrigálva). 

Az egyértelműen látszik, hogy a 40%-os Alibaba-tulajdonrész kiesésével komoly érték távozna a cégből, rontva a Yahoo értékeltségét. Az éremnek azonban van egy másik oldala is, hiszen egy sikeres IPO azonnal felértékelné a megmaradó 60%-os csomagot valamint a készpénzállományt. Az utóbbiból pedig futja egy még szebb és nagyobb csomagolásra. Már csak az a kérdés, hogy ki fogja megvenni.

 

Címkék: yahoo elemzés

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr555798828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyhorda 2014.02.05. 17:24:32

Néhány pontosítás az íráshoz:

1.,
Alibaba IPO-ra módosították a Yahoo által kötelezően felajánlandó részvénymennyiséget tavaly szeptemberben.Az új megállapodás szerint a 24% 1/3-át azaz 8%-ot kell csak IPO-ra felajánlania a Yahoo-nak.

2.,
Az Alibaba közelsem hivatalosnak nevezhető gyorsjelentése - ami egyébként a Yahoo legutóbbi gyorsjelentéséből mazsolázható ki - nem a 2013-as Q4-et tartalmazza (tehát még nem azt a negyedévet amiben benne van a nov 11 (singles day), valamint a karácsony), hanem a szeptemberig futó Q3-at. 1 negyeddel mindig csúszik a Yahoo gyorsjelentéséhez képest. A 2013 Q4 (karácsony, singles day) valamint a 2014 Q1 (kinai holdújév) nagyobb növekedést vetít előre, lévén a singles day napi forgalom 80%-al haladta meg az előző évit.

Tehát az Alibaba ezeknek az adatoknak a nyilvánoságra hozatalával akarja az IPO-t is lebonyolítani nagy valőszínűség szerint.

3., New York v. HongKong

Az Alibaba inkább menne a HongKong-i tőzsdére, csak egyelőre ott nincs lehetősége kettős részvénystruktúra bevezetésére. Amerikában erre megvan a lehetősége, viszont Jack Ma azt nyilatkozta, hogy amerikában sokkal jobban ki vannak téve az árfolyammanipulációnak a részvények és példaként pont a Facebook esetét is felvázolta az egyik cikkében.A kettős részvénystruktúra a cég irányítása miatt lenne fontos neki. Jelenleg kb 7-10%-nyi papírral rendelkezik ami önmagában kevés az irányítás megtartásához, viszont ha kétfajta részvényt (törzs és szavazatelsőbbségi) tudnának tőzsdére vinni, úgy a teljes szavazatelsőbbségi részvények birtoklásával a szavazatok 51%-át is el tudná érni. Például a Google szintén igy van jelen a tőzsdén.

4., Értékeltségek:

Tavaly decemberi OTC piaci tranzakciók alapján az Alibaba piaci értéke már 125 Mrd-ra volt tehető.Ha megvárják a 2013 Q4-es eredményt és valóban úgy fog sikerülni ahogy arra előzetesen számítani lehet abban az esetben 150 MRD-os kibocsátási értékkel is lehet nagyjából számolni. Ez a 24%-os csomagot alapul véve 36 MRD USD aminek alapesetben 40% adóvonzata lenne, ha eladnák az egészet. Vagyis nettóban 21,6 USD részvényenkénti kp-t jelentene a Yahoonak.

Ezenkívűl a Yahoonak van egy másik ázsia cégben is érdekeltség, ez pedig a Yahoo Japan. Tőzsdén van, 36 MRD USD a piaci értéke, melyből a Yahoo részesedése 12 MRD lenne ha eladná az 1/3-os pakkját. Ez nettó 7,2 MRD USD-t jelentene a Yahoonak.

A két csomag tehát csaknem 29 MRD USD, vagyis részvényenként 29 dollár kp. Ezen felül a Yahoo jelenlegi kp állománya 5 MRD USD, amit ha összeadunk akkor részvényenként 34 USD kp jön ki.A Yahoo jelenlegi árfolyama 35 USD, magyarul a Yahoo Core Business értéke 1 MRD USD.

Tisztán látható hogy lényegében ha a Yahoo kiszállna az ázsia üzletrészeiből önmagát tudná egyből felvásárolni lényegében ingyen...vagy esetleg valaki más is a jelenlegi árfolyamon ingyen juthatna hozzá a céghez. Anno az MSFT 2008-ban 44 mrd-ot kinált a cégért és akkor még hol volt az alibaba és hol volt a yahoo japan értékeltség.

5.,

És amivel még számolni lehet, hogy esetleg nem is kp-ban történik meg az ázsia üzletrészekből való kiszállás, hanem úgynevezett Cash Reach Split megoldással, amit nagyjából úgy lehetne lefordítani hogy valamit valamiért adómentesen. Tehát például az Alibaba felvásárolja az AOL-t és saját részvényeiért cserébe elcseréli a Yahoo-val(ezek a legújabb pletykák jelen pillanatban).

6., Tumblr

Twitter a mai napon nagyobb tőkeértéken forog (36 mrd) mint a Yahoo (35 mrd), ami önmagában nonszensz. Ráadásul a Tumblr RPV-je (revenue per visit - azaz látógatónkénti árbevétel) az elmúlt egy évben 340%-al emelkedett miközben a Twitteré csak 131%-al a facebooké meg 71%-al.

Úgyhogy ha nem lesz nagyobb gáz a piacokon és az alibaba IPO-t jókor időzítik, a Yahoo árfolyama idén akár a 60 usd-t is elérheti kényelmesen.