tesla3b.jpgJanuár 2-a, reggel 9 óra. Új év, új lendület, új befektetések. Megkapom a szokásos reggeli elemzés-csokromat, amit 9-re már át is szoktam olvasni, de persze január másodikán az elemzők is éppen csak éledeznek, így csúszik az egész – de kit is zavarna ez ilyenkor? Még az agyamnak is épp csak sikerült „bebootolnia”, ráadásul a többiek szabin vannak, így a teljes csöndet kiélvezve elmerengek kicsit. Azon gondolkozom, hogy mi lesz az idei év befektetése.Most bármit mondhatnék, hiszen van még cirka 360 nap, hogy kiderüljön, hogy igazam lett-e.

Most azt gondolom végig, hogy mi kell ahhoz, hogy a befektetők felfigyeljenek egy cégre, megtaláljanak egy részvényt. Innováció? Az kell, mert mindig újat akarunk, keressük az úttörőket, a vezéregyéniségeket. Ilyen volt Steve Jobs idején az Apple, vagy ilyen például a Google. Legyen prémium termék? Ez is fontos, mert akkor elhiszik, hogy zsíros marzsokra számíthatunk. Erre megint csak jó példa az almás cég, de például a BMW is száguldott tavaly.tesla1_1.jpg

A fenti gondolatmenet végére bevillan a Tesla, ami 2013-ban a fekete ló volt. Az áprilisi 40 dolláros szintről 190 dollárig emelkedett. Ekkor már mindenki azt mondta, hogy ez túl szép, hogy igaz legyen: kell egy korrekció. Ami így utólag természetesen már triviális, hiszen nagyon gyorsan, nagyon sokat emelkedett a részvény árfolyama; plusz a tulaj olyan 3 éves stratégiáról beszélt, ami egyértelműen túlzó volt. Pár autójuk ki is égett, ami tovább növelte a kétkedők számát. Ennek fényében jogos volt a negatív korrekció.

 tesla2b.jpg

Az igazi kérdés számomra a Tesla kapcsán mindig is az volt, hogy életben lehet-e tartani a céget az olajlobbi mellett, továbbá képes lesz-e érdemi gyártói kapacitás elérésére. Az elsőre még ma sem tudom a választ, viszont a másodikra annál hamarabb érkezett meg. Az elmúlt napokban a General Motors (GM) és a Google is bejelentkezett mint vevő. (Mások már megtették a téteket, hiszen a Toyota 2,5%-os, a Daimler pedig 4%-os tulajdonos a Teslában.) Persze nem kizárt, hogy egyszerre vásárolnak bele a cégbe, de ha mégis külön-külön tennék, akkor érdemes egyenként is megvizsgálni a két cég mögöttes érdekeit.

A GM 2009-ben a történelem legnagyobb csődjét valósította meg, amelyből csak egyetlen kiút volt a cég és a közel 200 000 alkalmazott számára: a régi, nem hatékony, benzinzabáló járműveket ontó gyárak leépítése, és a „NEWCO” hangzatos ideológia berobbantása a kongresszus és a vevők fejébe. Mindent megígértek, csak hogy megkapják az állami támogatást. Javítják a hatékonyságot, csökkentik az autóik károsanyag-kibocsátását, megpróbálják utolérni az európai gyártók kimagasló minőségét. Ennek fényében hozták létre az Opellel a VOLT/AMPERA párost, ami 2012-ben az év autója lett. A szépséghiba csak annyi, hogy az elektromotor hatótávolsága kevés (kb. 50 km), a benzinmotorja átlagos, az autó szűk és elég lehangoló minőségű és még drága is. Ezt látva a Tesla igazi főnyeremény lenne a GM-nek, és lenne is gyártói kapacitása az új modellre. Mindenki örülhetne.

Persze a Google sem kevésbé hangzatos név a kérők névsorából. Ez a cég 2014-ben egyet jelent az innovációval. Persze mondhatnánk, hogy sok közük nincs az autógyártáshoz, de ilyet véletlenül sem tennénk, tudván, hogy a cég Toyota Priusa már több mint 1 millió kilométert tett meg baleset nélkül, csupán robot pilótával, mindezt végig forgalomban. Ha a Tesla akkumulátorait tennék ebbe a Toyotába, akkor már kész is lenne a nagy hatótávolságú önjáró autó.  Mire ide jutottam a gondolatmenetemben, beütött az agyamba a reggeli kávé és bedobtam a gyeplőt a gondolataim elszabadult lovai közé.

A Tesla adja a közel prémiumkategóriás autót, amivel már meg lehet szorongatni a német prémiumgyártókat. Kellően egyedi is, hogy vágyjanak rá az emberek. 400 km egy feltöltéssel már elegendő hatótáv Amerikában is, ahol jellemző a napi 100-150 mérföldes ingázás (naponta egy Budapest-Győr retúr) és az autót a gyorstöltő állomások elszaporodásával akár fél óra alatt fel lehet tölteni. A GM kapacitása bőven bírná a megnövekedett megrendeléseket, a Google robotsofőrje pedig elvinne bárhová.

A Tesla árfolyamának alakulása és forgalma 

tesla5b.jpg

Ennek tükrében, ha én egy jól menő üzletember lennék Londonban, akkor már rohannék is a bónuszommal a bankkártyámon, hogy megrendeljem ezt az autót. Egyedi, gyors és kellően prémium. A robotsofőr bevisz London belvárosába, ahová ingyen csak hibrid autókkal lehet behajtani. Továbbá mindent megérne látni az emberek arcát, ahogy végighajtok a Temze partján, a hátsó ülésen ülve, miközben mindenki azt fürkészi, hogy hová bújt a sofőr.

Persze ez csak vízió. Mint ahogy az okostelefon is az volt 10 évvel ezelőtt. Vagy a számítógép 20 éve. Vagy az internet. Üdv a jövőben!          

 

Címkék: autó tesla Apple

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr565748701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.