tesla4.jpg2010. június 28-án debütált a Tesla Motors a technológiai cégek kedvelt tőzsdéjén, a Nasdaq-on. A társaság részvényeinek kibocsátási árát az indikációként meghatározott 14 USD-16 USD fölött, 17 USD-ban állapították meg. Az érdeklődést jól jellemzi, hogy az első kereskedési napon az árfolyam 24,64 USD-ig emelkedett, amely közel 45%-os árfolyamugrást jelentett a kibocsátási árhoz képest.

2013. augusztus 9-én, kevéssel több mint három évvel később, a részvény árfolyama meghaladta a 153 USD-t, vagyis jelenleg az IPO áránál kilencszer többet ér. Mi a sikere titka?

Tesla Motors árfolyama (USD) 2010.06.28 - 2013.08.22

tesla1.jpg

Sokunk álma egy olyan világ, ahol a környezetet kímélve, a jelenleg kapható benzines vagy dízeles autók nyújtotta kényelemmel megegyező színvonalon, pénztárcakímélően suhanhatunk, legújabb dizájn szerint konstruált, kizárólag elektoros áramot használó autónkkal, kitűzött végcélunk felé. Ezt az elképzelést látják megvalósíthatónak azok a befektetők, akik a 146 szabadalmat jegyző, zseniális, szerb Nikola Tesláról (1856 - 1943) elnevezett cég részvényeibe fektetnek. (Amióta a Bazi nagy görög lagzi című filmből megtudhattuk, hogy minden szó eredete görög, azóta akár azt is mondhatjuk, hogy minden jelentős eseményben megtalálható a magyar szál. Jelen esetben Nikola Tesla életútjában lelhetjük ezt meg, hiszen 1881-ben Budapestre költözött, ahol Puskás Tivadar American Telephone Company-jánál kezdett el dolgozni, ahol a cég főmérnöke lett. Önéletrajzi írása szerint Tesla a pesti Városligetben sétálgatott barátjával, Szigeti Antallal, és Goethe Faustját eredetiben idézte. Amikor hirtelen botot ragadott, s elkezdte a porba rajzolni a váltakozó áramú motor működését, amelyen már öt éve gondolkozott.)

A Tesla Motors jelenlegi sikerének első számú záloga, a Model S névre hallgató sportautója, amely 5,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, maximális sebessége 200 km/h, és 424 km-t képes megtenni egy töltéssel. Vételára jelenleg 63 570 USD, azaz 14,2 millió forint.

tesla2.jpg

A sztori 2013 áprilisa óta különösen érdekes, amikor is a Tesla, első negyedéves eredménye történetében először pozitív lett; innentől kezdve az addig szkeptikus befektetők egy része is figyelő listára tette a részvényt. A második negyedéves eredmény, melyet 2013. augusztus 7-én publikáltak, újabb lökést adott az árfolyamnak. A pozitív piaci reakciók legfontosabb okai a következők voltak:

  • a cég árbevétele a bázis időszaki 22 millió USD-ről 402 millió USD-ra nőtt;

  • az üzemi veszteség 106 millió USD-ról 12 millió USD-ra, az egy részvényre jutó veszteség pedig 1 USD-ról 0,26 USD-ra csökken

  • a társaság 5150 járművet értékesített a második negyedévben, az általa prognosztizált 4500 darabbal szemben;

  • gyártási kapacitását 400 gépjármű/hétről 500 gépjármű/hétre növelte; éves szinten a megrendelések alapján látható, hogy a prognosztizált, éves 21 000 db-os értékesítési szám tartható;

a menedzsment rendkívül bizakodó előrejelzést közölt, mely szerint 2014-ben 40 000 db Model S értékesítését tervezik, emellett – az árképzésének köszönhetően – elindul a szélesebb közönség számára elérhető Model X értékesítése is, melytől Elon Musk – a PayPal rendszer kitalálója – a cég vezérigazgatójának elmondása alapján a nagy áttörést várja, az eladási számok vonatkozásában.

Az augusztus 7-én publikált, részvényesek számára készült levél szerint a társaság nemcsak növelni kívánja töltőállomásai számát, hanem azok hatékonyságát is jelentősen emelné. A 33%-kal nagyobb kapacitású (120 KW) ún. Superchargerek (a töltőállomás elnevezése) lehetővé teszik, hogy 20 perc alatt feltöltsék a gépkocsit.  Emellett tesztelnek egy olyan akupack csomagot, melyet 90 másodperc alatt lehet kicserélni, így a „tankolás” kevesebb ideig tart, mint egy dízelautónál. 2013 végére a tervek szerint Észak-Amerikában, a két part között kiépítik a töltőállomás hálózatot, 2014-re az amerikai népesség 80%-a, 2015-re a 98%-a elérhető lesz a töltőállomások hálózatának segítségével.

tesla3.jpg

 A sok biztató jel ellenére nagy kérdés, hogy a Tesla valóban meghozza-e az áttörést az elektromos autók piacán – hiszen jelenleg a világ útjain futó közel 1 milliárd személyautó elenyésző része elektromos üzemeltetésű –, vagy csak egy szűk réteg divatmárkájává válik?

A bizonytalanságot jól jellemzi a professzionális elemzőházak részvényárfolyamra adott prognosztizációinak széles sávú szóródása. 16 elemző közül 7 vételre, 4 tartásra, 3 pedig eladásra javasolja jelenleg a részvényt, ezek eredőjeként a 12 hónapos, előrevetített célárfolyam a jelenlegi tőzsdei árfolyam alatt van, közel 10%-kal (136,27 USD). Ugyanakkor ez az átlag úgy született, hogy a célárak 35 USD és 200 USD között szóródnak.

Egy alapvetően növekedési történetnél nagyon nehéz objektív modellt építeni a társaság jövőbeli teljesítményeinek értékelésére. Az egyik legnevesebb elemzőház, a Goldman Sachs 2018-ig készített modelljében három forgatókönyvet vázol fel: a legrosszabb szerint az évről évre növekvő ütemű értékesítés 2018-ra 106 255 autó eladását fogja jelenteni; a második szerint 150 000 db-ét, a legjobb szerint pedig 200 000 db-ét. Mindezek átlagaként a hat hónapra vonatkozó céláruk a részvényre 96 USD, amely a modell szerint azt jelenti, hogy 2018-ra az árfolyam 138-258 dollár között mozoghat, 20%-os diszkont faktor alkalmazása mellett.

A társaság a siker érdekében a jelenleg főleg az Egyesült Államokra irányuló értékesítését ki kívánja terjeszteni Európára és az ázsiai kontinensre is. Norvégiába, Svájcba és Hollandiába már megérkeztek az első szállítmányok. Jelenleg 41 értékesítési ponttal rendelkeznek a világban, melyből 30 Észak- Amerikában, 8 Európában, 3 pedig Ázsiában található.

Bárhogy is alakul a Tesla jövője, ebben a sztoriban minden benne van, amitől szerethetjük és utálhatjuk a tőzsdét, amely cégeket emel fel és tüntet el, folyamatos értékítéletet alkotva róluk.

Címkék: autó tesla elemzés tőzsde

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr505472610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.