A pálcikalábak vége?

ÁgiS

2013.07.24. 11:25

barbie.jpgJövőre lesz éppen 55 éve, hogy 1959-ben Ruth Handler ötlete alapján piacra dobták a lánya után Barbie névre keresztelt figurát, aki azóta a játékipar ikonikus figurájává nőtte ki magát. A siker óriási volt, gyerekek milliói kezdték fésülgetni tökéletes idomokkal rendelkező babáikat, amit rögtön a női emancipáció és a független nő kulcsfigurájának kiáltottak ki. Az évek folyamán sokszor és sok mindent szimbolizált.

Nem csupán Barbie vőlegényét, Kent hívták a babák sikere nyomán életre, hanem Barbie egyenesen a társadalom sokszínűségének képviselője lett: hajszín, foglalkozás, bőrszín és divatbeli ízlés alapján megkülönböztetve babák tömegei lepték el az üzleteket a kezdeti 3 dollárhoz képest már sokszoros árakon. Bár maga Barbie folyamatos ráncfelvarráson ment keresztül, ami biztos pont maradt, azok a pálcika vékony lábak és a tény, hogy minden kislány legalább egyszer életében Barbie-t kap karácsonyra.

És valóban, Barbie karrierje sok évig töretlen és valóban vetélytárs nélküli volt: a szőke babalány lehetett tanár néni, fehér köpenyes doktor néni, vagy éppen szépségkirálynő, keresztben szalaggal, az eladási statisztikák mindig megörvendeztették a Mattel Inc., Amerika legnagyobb játékgyárának, egyben a Barbie márka tulajdonosának a részvényeseit. Barbie 50. születésnapján, 2009-ben pedig egy hetes csillogó show-t rendeztek a baba tiszteletére. Úgy tűnik, a világ azonban gyorsan változik és Barbie kezd kegyvesztetté válni, amit jól tükröz, hogy eladásai már a negyedik egymást követő negyedév óta csökkennek. A trónfosztó – a tipikus amerikai gyerekeket mintázó – American Girl baba, Barbie-nál jóval nagyobb termetével az utóbbi időben könnyedén és egyre nagyobb mértékben taszította le a trónról a törékeny szépséget. Míg a Barbie-k értékesítése az elmúlt negyedévben 12%-kal esett vissza, addig az utóbbiakból a tavalyi évhez viszonyítva 14%-kal többet adtak el.

Jó hír azonban a Mattel részvényeseinek, hogy a vállalatvezetés még jó időben ráérzett a divat változására, és 15 évvel ezelőtt megszerezte az American Girl jogait is, így a trend változása csupán a vállalaton belül tarthatja a profitot. Ez részben sikerült is, hiszen a társaság legutóbbi jelentése szerint az árbevétel közel szinten maradt a Barbie-k lejtmenete ellenére is, bár a nettó profit soron a visszaesés közel 25%-os (ehhez nagyrészt egyszeri leírások járultak hozzá).

Mindezek ellenére persze kár lenne még temetni Barbie-t, a Mattel ugyanis a hagyományosan legerősebbnek számító nyári szezonra új modellekkel rukkolt elő, amiket már a mai digitális kor elvárásaihoz szabott: 50 dollárért Led lámpákkal és érintőképernyőkkel felszerelt babákat vehetünk, lehetővé téve a babák egy gombnyomásra történő átöltöztetését, és interaktív ló is kapható már a Barbie-hoz, amely követi gazdája utasításait.

Persze kérdés, hogy a hagyományos játékgyárak mennyire képesek egyáltalán tartani a versenyt a digitális forradalomban előrenyomuló kütyükkel szemben. Saját tapasztalatból merítve Barbie-nak egy előnye mindenképp marad elektronikus riválisaival szemben: hosszú szőke haja vitathatatlanul a legalkalmasabb terep gyermekként dédelgetett fodrászambícióink kiélésére.

Címkék: játék barbie elemzés kereskedés Mattel

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr815422754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.