marks-spencer-coat.jpgSzerző: Iza

Üres polcok, tavalyról ismerős ruhák. ­„Mikorra várható a tavaszi-nyári készlet?”- kérdezem a mindig kedves, készséges eladóhölgyet. „Mi sem tudjuk” – válaszolja. „Most ez a nyári kínálat” – mondja szomorú mosollyal, és mindketten csendben, elgondolkodva nézünk végig a tweed zakókon, sötét, meleg kötött kardigánokon.

Imádom Londont. Miért is? Mert ezer helyre lehet elmenni. Mert minden sarkon van valami izgalmas látnivaló, mert csodásak a múzeumok, a Parlament, a parkok; mert olyan bájosan harsány a Piccadilly, izgalmas és tiritarka a Soho, olyan váratlan és szíven ütő a lenyűgöző Trafalgar Square. Itt van otthon a híres Hercule Poirot és James Bond, Hugh Grant és a mókás arcú Rowan Atkinson, de bármikor belebotolhatunk a zseniális Emma Thomsonba vagy a gyönyörű Rachel Weiszbe is. S mert olyan jól lehet itt vásárolni: szombatonként a fekvőbetegek és az elfüggönyözött szobában krikettet néző férfiak kivételével mindenki ott nyüzsög az Oxford Street üzleteiben.

 markspencer1.jpg                      

Az Oxford Street-i M&S

„Hazajöttem!” – sóhajtok fel, ha belépek az Oxford Street-i vagy a Marble Archnál lévő hatalmas M&S üzlet egyikébe, ahol a kisollótól a lakberendezési kellékeken és a gyerekruhákon, sőt jelmezeken át a fagyasztott homárig tényleg minden kapható. A vásárlás-nézegetés fáradalmait süppedős fotelekben pihenhetjük ki az emeleti kávézóban, ahol üst nagyságú csészében fenséges kapucsínót vagy forró paradicsomlevest szürcsölhetünk. Imádom a Marks & Spencert.

Itthon ugyan nincs többemeletes épületük, sem klassz kávézójuk, sőt még az igazán jópofa gyerekruha-választék sem érkezett el hozzánk (bár néhány éve rebesgették, hogy várható, de valami közbejöhetett). Ami viszont stabilan, megbízhatóan, már több mint tíz éve van, az a nagyon jó minőségű, de azért megfizethető árukészlet; a fast fashion üzletektől eltérően akár száz mosást is kibíró anyagok, a magyar palettáról eléggé hiányzó klasszikus vonalvezetés, angolos, visszafogott elegancia. S most meg a fekete papírral félig letakart kirakatok.

markspencer2.jpg

Üzlet a Mammut II-ben

Hallgatózni próbálok. Tudom, nem illik, de hátha elcsípek egy szót. „Mégis kinyitunk holnap” – súgja az egyik egyenruhás hölgy a másiknak. Csendben fizetek, nagyot mosolygok. Remélem, látszik, hogy bíztatás. Nem akarok tolakodó lenni, csak óvatosan kérdezősködöm. „Még mi sem tudjuk, mi lesz” – mondja a pénztáros. Szeretnék valami kedveset mondani, de hát szinte idegenek vagyunk. „Én drukkolok” – mondom ügyetlenül végül, és „Minden jót” kívánok „Viszontlátásra” helyett.

 

A hosszú távú stratégia

Szerző: szigorúan bizalmas

Marc Bolland, a társaság vezérigazgatója 2013. május 21-én ismertette a Marks & Spencer 2012/2013-as évre vonatkozó eredményeit (a cég üzleti éve március 31-vel indul és zárul).

A prezentációban kitért a jövőbeli stratégiai elképzelésekre is. 2010-ben fogalmazták meg először, hogy egy tradícionális brit áruházláncból egy nemzetközi, multi csatornákra épülő kiskereskedelmi vállalattá kívánnak válni. Ehhez 2011-től jelentős beruházási tevékenységre volt szükség, melynek éves nagysága 738m GBP és 821m GBP között mozgott. A beruházási igény ugyanakkor 2014/2015-ös évtől lényegesen lecsökken, várhatóan 550m GBP szintjére.

A Marks & Spencer éves 10 Mrd GBP bevételéből 8,91 Mrd GBP a hazai tevékenységéből származott; érdekes ennek megoszlása, mely szerint a ruhaipari termékek  41%-ot (3,67 Mrd GBP) a lakberendezési áruk  5%-ot, míg az élelmiszerek 54%-ot (4,85 Mrd GBP) képviseltek. A nemzetközi bevételek meghaladták az 1 Mrd GBP-t, ennek 63%-a saját üzemeltetésű boltból, 36%-a franchise-ból származott. (a magyarországi is ilyen).

A társaság dinamikusan növeli bolthálózatát mind a hazai, mind pedig a nemzetközi színtéren.   Az Egyesült Királyságban egy év alatt 35 boltot nyitott, így üzleteinek száma elérte a 766-ot. Nemzetközi terjeszkedése Ázsiában (+18 bolt) és a közel-keleti térségben (+15 üzlet) a legerősebb, nemzetközi boltjainak összlétszáma elérte a 418 darabot.

A 2014/2015-re megfogalmazott célok között kiemelten szerepel az erős nemzetközi növekedés, három év alatt 250 üzletet szeretnének nyitni, melynek 60%-a franchise. Persze emellett jelentősen koncentrálnak az e-commerce eszközök fejlesztésére is.

 markspencer3.jpg

A M&S hazai bevételeinek 54%-a az élelmiszer-értékesítésekből származik 

Kisokos: A Marks & Spencer áruházat 1884-ben alapította Michael Marks lengyel bevándorló, aki a leedsi Kirkgate piacon a következő felirattal emelt bódét: „Ne kérdezd az árát, minden csak egy penny.” Tíz évvel később Marks Tom Spencerrel - az I.J. Dewhirst nagykereskedő vállalat pénztárosával - társult, s a közös cég Marks & Spencer néven működött tovább. Módszere, hogy igényes készletet tart fenn a másutt drágább ruhákból. Ma világszerte több mint 680 áruháza van. (Forrás: marksandspencer.com, Eyewitness Travel Guides – London, 2004)

markspencer4.jpg

…és egy kép a múltból

(Képek forrása: marksandspencer.com)

Címkék: európa marks&spencer páros vélemény

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr745365800