aksi.jpgÉppen tankolni indultam az autómmal, amikor hallottam a hírt, hogy az elektromos autókat forradalmasító izraeli cég, a Better Place csődvédelembe menekült. Csalódottan és értetlenül álltam az általam nagy reménységnek tartott cég bukása előtt, különösen azért, mert amerikai konkurense, a Tesla árfolyama hetek óta száguld. Az okot (talán) megértettem, a csalódottság azonban megmaradt.

Arról az izraeli akkumulátor-gyártó cégről van szó, amely néhány évvel ezelőtt úgy tűnt, képes lesz forradalmasítani a teljes elektromosautó-piacot. A sikerhez minden adott volt: egy tehetséges vállalkozó, egy forradalmi ötlet, a szükséges tőke és egy ideális tesztpiac.

Az alapötlet 2007-ben a korábbi szilícium-völgybeli csodabogár és SAP-főnök, Shai Agassi fejéből pattant ki, választ adva az elektromos autók elterjedésének legnagyobb kihívásaira: a körülményes és hosszú (30-90 perces) akkumulátortöltés helyett az autósok egyszerűen begurulnak egy töltőállomásra, ahol profi robotok mindössze 5 perc alatt kicserélik a lemerült akkumulátort egy feltöltött állapotban lévőre. Az elektromos autók térnyerésének másik legnagyobb korlátjaként számon tartott költségtényezőt pedig egy újszerű üzleti modell révén kívánta áthidalni: bár az autót megvették az ügyfelek, a legdrágább alkatrésznek számító akkumulátor a Better Place tulajdonában maradt, amit az ügyfél – a megtett kilométerekkel arányos – lízingdíj fejében használhatott, és természetesen cserélhetett a töltőállomásokon. Azon kívül, hogy így az elektromos autó már a hagyományos autóhoz hasonló áron érhető el, az autósok beruházás nélkül élvezhetik az akkumulátorok folyamatos technikai fejlesztéseit. A fenntartási költségek pedig egyértelműen az elektromos autók irányába billentik a mérleget: összehasonlításképpen, az elektromos autók által elhasznált energia költsége akkor állna paritásban a gázolaj költségével, ha ez utóbbiból 3,8 liter kerülne 1 dollárba.

Amikor olvastam az eredeti ötletet, meggyőződésem volt, hogy ez az újszerű megoldás lehet a nyitja az elektromos autók elterjedésének, de nem csak én voltam ezzel így: többek között a GE, a Morgan Stanley és az HSBC is közel 850 millió dollárral szállt be, hogy az izraeli piacon tesztelendő modellt később szerte a világban elterjesszék. Megjegyzem, az izraeli piac mint tesztpiac tökéletesen illeszkedett a képbe: egy kicsi országról van szó, ahol az emberek többsége koncentráltan, a Tel Aviv és Jeruzsálem közötti régióban mozog. Ráadásul az országban drága az üzemanyag, arról nem is beszélve, hogy felhasználása növeli az izraeliek araboktól való függőségének érzését, ami az országban különösen érzékeny kérdés.

Az optimális adottságok és a kecsegtető tervek ellenére a végeredmény 500 millió dollár veszteség és egy innováció halála lett. De mi okozta a bajt?

Talán éppen az, hogy mindenki nagyon hitt a technológiában és a cégben, amely rögvest elkezdte felépíteni töltőállomásait, hogy az autók elterjedésével párhuzamosan ki is tudja szolgálni az ügyfeleket. Ezzel szemben tudjuk, hogy a Tesla nagyon óvatos stratégiát folytat: csak akkor tervez jelentősebb infrastruktúrát létrehozni, ha már megvan a megfelelő ügyfélbázis, és csak azokban a régiókban, ahonnan a vásárlói legnagyobb része kikerül. Igen, valahol ez egy klasszikus tyúk-tojás probléma. Ha csak a számokat és nem az ügyfélérdeket nézzük, úgy tűnik, most a Tesla talált jobb megoldást, ugyanis a Better Place-nek a végzetét jelentette, hogy minden töltőállomás megépítése (összesen 37 db készült el) 500 ezer dollárjába került, ráadásul hat év alatt mindössze a Renault-val sikerült tető alá hoznia egy megállapodást a szériagyártásáról, és a modellből csupán 750 db-ot értékesítettek a kísérleti piacnak szánt Izraelben.

Rossz hangok szerint jelentős visszaélések is történtek a cégen belül, ami miatt menesztették is Agassit, azonban szerintem már a fenti tények is bőven hozzájárultak a bevétel-kiadás egyensúlytalanságához. Az ügyfelek egyébként elégedettek voltak, bár valljuk be, 37 töltőállomás nagyon kevés a kényelmes autózáshoz, még akkor is, ha 150-200 km tehető meg egy akkumulátorral.

Úgy tűnik, hogy a Better Place bukásával egy időre az akkumulátorcserés megoldásnak is befellegzett: nem csupán a Renault elnöke jelentette be hivatalosan, hogy a cserélhető akkumulátorokra épülő technológia megbukott, legutóbbi jelentésében a Tesla is a fix akkumulátorok mellett tette le a voksát. Legújabb, S modelljei ugyanis már 300-500 km-t is képesek megtenni egyetlen feltöltéssel, az újratöltés gyors lebonyolításához szükséges hálózat kiépítése pedig a cserélhető akkumulátorokhoz képest jelentősen mérsékeltebb költség- és infrastruktúra igénnyel jár (állítólag éppen fele a Better Place állomásonként 500 ezer dolláros költségének).

tesla.jpg

Tesla árfolyamának alakulása

Címkék: tesla technológia Better Place

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr415336451