pepsi_em.jpgA legtöbb makró, kötvény és részvénypiaci elemző legújabban azt próbálja meg kideríteni, hogy hányadán áll a világ a gazdasági növekedéssel, az ipari termeléssel, a külkereskedelemmel és minden olyan tényezővel, ami a gazdasági ciklusok meghatározó tényezője. A nagyobb befektetési bankok sorra készítik a modelleket, amelyek azt mondják, hogy 2-3 éven belül elkerülhetetlen egy újabb recesszió. Ez pedig azért nagy probléma, mert a kötvények túlárazottak, hozamok szinte alig vannak a világban, így egy esetleges negatív időszakban nehéz lenne a vagyont olyan eszközbe elhelyezni, amely ára nem csökkenne. Már csak egy maradhat, a készpénz.

A hetekben lassan vége 2015 utolsó negyedéve jelentési szezonjának, amely azt mutatta meg, hogy tényleg van gyengeség a világban, és a vállalatok elé jelentős akadályt görget az erős dollár, a csökkenő kereslet és az így alacsonyabb árbevétel. Most azonban nem azt nézzük meg, hogy ki milyen eredményt tett közzé, hanem a jelentések között böngészve keresünk igazi gyöngyszemeket, olyan cégektől, amelyek az egész világon jelen vannak. És mivel ők képviseltetik magukat szinte minden földrészen, akkor nem kockáztatunk nagyot, ha azt mondjuk, hogy első kézből vannak információik arról, hogy a fogyasztók hol, mit csinálnak, s hogyan viszonyulnak a kissé megváltozott helyzethez.

Az egyik ilyen üde színfolt az elmúlt hetekben a Pepsi volt, amely a gyorsjelentésének prezentálása közben egy gyönyörű makrogazdasági összefoglalót is letett az asztalra. Ráadásul a cég olyan iparágban van jelen (a mindennapos fogyasztási cikkekében), ahol a fogyasztók változékonyságát különösen jól lehet mérni.

pepsi-perfect-600x450.jpg

A Pepsi vezérigazgatója, Indra K. Nooyi így foglalta össze az elmúlt év gazdasági nehézségeit:

A vezérigazgató elmondta, hogy régen látott olyan gazdasági környezetet, amelyben a legtöbb gazdaságban nehézség van, és ez komoly tőkepiaci változékonysággal jár együtt (itt most nem feltétlenül a részvénypiacokra kell gondolnunk, inkább a vállalatfinanszírozásra). A jegybankoknak meglenne a lehetőségük, hogy lökést adjanak a gazdaságoknak, de ezen eszközök nagy részét már bevetették, így innen nem várhatnak segítséget. További kereslet-visszaesést okozhat a kormányzati szabályozások (amelyekből egyre több van), a növekvő adóterhek és a szociális juttatások visszavágása.

A problémák a következők:

  1. erős dollár, így csökkenő profit, valamint a lokális devizában az importon keresztül megnövekvő infláció;
  2. változékony tőkepiacok, amelyek visszavetik a vállalati beruházásokat és a fogyasztói bizalmat;
  3. a gyenge gazdasági növekedés a legtöbb országban politikai és szociális elégedetlenséghez vezethet.

Különösen nagy nehézségekkel néztek szembe Latin-Amerikában, nevezetesen Brazíliában, Argentínában és Kolumbiában. Ezek a gazdaságok amúgy sincsenek túl jó állapotban, ráadásul a devizák leértékelése súlyosan érinti az itt működő egységeket.

Nyugat-Európában látható némi növekedés, de ez közel sem az, amire számítottak, s ami szükséges lenne ahhoz, hogy problémamentes árbevétel-növekedést érjenek el. Kelet-Európa üdítő színfolt Európán belül, viszont itt a devizák gyengülése okoz jelentősebb problémát.

Talán a Közel-Keleten a legrosszabb a helyzet, a folyamatos harcok és a menekültáradat miatt. Bár a Pepsi itteni egységei elég rugalmasak, és a helyzethez képest jól kezelik ezeket a problémákat, mégis sokszor előfordul, hogy meg kell szüntetni valahová a szállítást, például harcok miatt, majd aztán egyik napról a másikra újra kell indítani.

Ahogy haladunk keletre, egyre jobb a helyzet, Indiában szinte minden rendben, és bár a kínai értékesítés 2015-ben elég lanyha lett, a 2016-os év jól indult. Igaz egy-másfél hónapból nem lehet messzemenő következtetést levonni, de jól indul az év.

A csökkenő olajár is segített a vállalatnak, hiszen a gyenge nyersanyagárak miatt „összeomló” gazdaságokban (Brazília, Kanada, Oroszország) vannak nehézségek, azonban a kiskereskedelmi forgalomban körülbelül 6%-os növekedést tapasztaltak, amely nagy része az alacsonyabb üzemanyagárakra vezethető vissza.

Alapvetően a vállalat vezetőinek egyik szeme sír, a másik nevet, hiszen a helyi viszonyokhoz jól alkalmazkodnak a vállalat egységei, viszont vannak olyan geopolitikai, gazdasági események (a devizák leértékelődése, a menekültválság, a nyersanyagok miatt nehéz helyzetben lévő országok), amelyeket nem tudnak kontrollálni.

Címkék: vélemény interjú gazdaság usa árfolyam fogyasztás felmérés várakozás bevándorlás részvény recesszió bevétel dollár pepsi előrejelzés coca cola osztalék élelmiszer kiskereskedelem növekedés elemzők külkereskedelem elégedettség gazdasági növekedés portfólió 2015 2016 reálszféra diverzifikáció eurozóna bérnövekedés EPS Kelet-közép-európa bérinfláció makrógazdaság equilor alapkezelő

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr298427968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása