Mandarin szellők a germán gépiparban: Autóipari kitekintő egy trendváltás küszöbén
Varga Botond
2014.11.03. 13:58
Elvonultak az esőfelhők
2008-ban a gazdasági világválság kitörésekor pillanatok alatt bajba kerültek az autógyártók, munkaóra csökkentések, elbocsátások, gyárbezárások jellemezték a szektort. Ezzel egy időben a részvény árfolyamok is az új környezethez igazodtak és napról napra újabb és újabb mélypontokat ütöttek meg. Kevesen gondolhatták akkor, vagy legalábbis kevesen voltak benne elég magabiztosak, hogy a növekedés soha nem látott ütemének hajnalán voltunk és egy rendkívül jövedelmező befektetési lehetőséget láttunk.
A legfontosabb iparági statisztikának a világszerte eladott autók darabszáma tekinthető, amely mutató csaknem 35%-kal emelkedett 2013-ra a 2009-es év bázisán, töretlenül, teljesen feledtetve a korábbi visszaesést. Ha a teljes elmúlt egy évtizedet vizsgáljuk, akkor pedig csaknem 60%-os bővülésről beszélhetünk.
Autó eladások alakulás világszerte 2003-2013, forrás: Bloomberg
Honnan jön a növekedés?
Tehetjük fel a kérdést teljesen jogosan, amit az alábbi két kördiagram maradéktalanul megválaszol: Ázsiából. Amíg 2003-ban Európa, Észak-Amerika és Ázsia testvériesen harmadolva osztozott az autó eladásokon, addigra 2013-ban komoly trendváltás látszik kirajzolódni. Európa egész egyszerűen hanyatlásban van, a korábbi egyharmadról egyötödre csökkent a részesedése a világpiacon. Észak-Amerika továbbra is komoly piacnak tekinthető, a növekedés nominálisan egyértelműen megfigyelhető, azonban Ázsia fölénye ezt elnyomja a grafikus ábrán. Elnyomja, mert már közel 50%-os a részesedése és ez egy olyan mértékű növekedés, amely minden kimutatást egyértelműen dominál.
Autó eladások földrajzi megoszlása 2003-ban és 2013-ban forrás: Bloomberg
Győztesek és vesztesek
Láthatóan komoly átalakulások zajlottak le az elmúlt egy évtizedben, amit érdemes a vállalatok aspektusából is megvizsgálni, kik azok, akik alkalmazkodtak a járműgyártás evolúciójához és kik azok, akik áldozatul estek. Első látásra is megállapítható, hogy tagoltabbá vált a piac, és még több szereplőssé fejlődött, amely a 10 legnagyobb autógyártó piaci részesedésének 87%-ról 76%-ra csökkenését hozta magával. Egyedi cégek szintjén mindenképpen győztesnek tekinthető a legnagyobb gyártóvá váló Toyota, a dinamikus Volkswagen, a nagyot javító Hyundai-Kia és az új belépő SAIC Motor. Ezzel szemben komoly fejtörést és esetleges átszervezést hozhat a jövő például a Peugeot és a Ford esetében.
A 10 legnagyobb autógyártó piaci részesedése az eladott darabszám alapján 2003-ban és 2013-ban, forrás: Bloomberg
Folytatódhat a növekedés?
Azt gondolom igen. Az autó darabszám szempontjából legtelítődöttebbnek tekinthető Egyesült Államokban 797 darab autó jut minden 1000 főre. Az ábrán látható feltörekvő piacok jócskán lemaradásban vannak e mutató tekintetében, amely rés feltehetően szűkülhet majd az előttünk álló időszakban. A legkirívóbb példája ennek Kína és India, ahol mindössze 58, illetve 18 darab autó jut 1000 főre. De nem nevezhető túltelítettnek a brazil és az orosz autópiac sem, ahol még 300 darab/1000 fő alatt áll a mutató.
1000 főre jutó autók száma az USA-ban, Japánban és a BRIC országokban, forrás: Bloomberg
Versenyfutás Ázsiáért?
Vagy inkább versenyfutás Kínáért? Kína szépen csendben a világ legnagyobb autópiacává vált, olyannyira, hogy most már minden harmadik eladott autó Kínában áll forgalomba. Felidézve a kontinensek piaci részesedését, az 1000 főre jutó autók számát és az alábbi ábrát furcsa érzésünk támadhat, mintha minden csak Kínáról szólna. És valóban, úgy tűnik ez az a földrajzi hadszíntér, amelyen a következő évtized csatáit az autógyártóknak meg kell vívniuk. Győztesen pedig az tud majd kikerülni a harcból, aki a legjobban ismeri fel Kína igényeit, valamint az tud majd a legjobb marginokkal dolgozni, aki a legjobban alkalmazkodik a tehetős kínai pénztárcák igényeihez. Nehéz lenne ezzel kapcsolatban biztosat jósolni, de tény hogy a német prémiumgyártók (VW, Daimler, BMW) egyelőre nagyon jó pozícióban vannak és az európai luxus limuzinok igencsak divatosak Ázsiában, Kínában.
A 2013-as ázsiai eladások megoszlása ország szerinti bontásban, forrás: Bloomberg
Mennyire jó az a bizonyos pozíció?
A BMW példáját kiragadva az előbb említett hármasból exponenciális kinézetű görbén tudjuk szemléltetni az ázsiai eladási volumen alakulását. Az elmúlt 10 évben ötszörösére emelkedett az ázsiai értékesítés.
A BMW Ázsiában eladott autói (db) 2004-, forrás: Bloomberg
Az árfolyam pedig így alakult az elmúlt években:
A BMW árfolyamának alakulása 2009-2014, forrás: Bloomberg
Az eddigiekben vázolt autóipari tendenciák alapján hiszem, hogy az iparág további bővülés előtt állhat, az eladások jó eséllyel továbbra is tudnak majd növekedni, amely növekedés motorja Ázsiában burrog és a jó marginokkal dolgozó divatos autógyártók meghatározó ázsiai kitettséggel nyertesként kerülnek majd ki a folyamatból. A BMW a jelek szerint olyan autógyártó maradhat a jövőben, amely prémium árképzéssel többlet profitot tud realizálni az árképzése révén versenytársaihoz képest és a folyamat az árfolyamban is tükröződni fog. megtenni
A téteket ez alapján a jobb későn, mint soha elven még mindig érdemes lehet megtenni.
Címkék: kína autó befektetés elemzés BMW r.Varga Botond
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.