verizon.jpgAz elmúlt hetekben megszaporodtak a felvásárlási sztorik a piacon. Én, személy szerint rajongok az ilyen történetekért – most is egy ilyen pozícióban ülök –, mert az esetek döntő többségében jelentős, pozitív irányú árfolyam-elmozdulással zárul le a fúzió. Persze csínján kell bánni a pozíciók megnyitásával, mert könnyen fordítva is elsülhet a dolog – ajánlott az opciós konstrukciók előtérbe helyezése. 

A helyzet felmérése és körbejárása nem kevés időt és energiát emészt fel, mert a jól prosperáló cégek helyett sokkal inkább a bajba jutottak közül mazsoláznak a cégvezetők. Az értéket ettől függetlenül megláthatjuk ezekben a cégekben is, hiszen a negatív eredménytermelő-képesség átszervezéssel, vagy új termék piacra dobásával átlendítheti a vállalatot a holtponton, és az olcsón megszerzett papírokat felkaphatja a piac – lásd Nokia esete.

A felvásárlás célja is többféle lehet: például a márkanévvel járó előnyök kihasználása (Nokia-Microsoft), a szabadalmak beépítése saját termékekbe (BlackBerry), vagy a piacokra való betörés (Verizon-Vodafone). 

Ami igazán gondot okoz számunkra ilyenkor, hogy sok olyan faktor van, amelynek kiszámítása nem igazán lehetséges, ergo csak találgatni tudunk. Az első és egyben a legfontosabb: naná, hogy a vételár. Az sem elhanyagolható, hogy a felvásárló milyen konstrukcióban – csak készpénz, vagy készpénz és üzletrész egyben – kívánja nyélbe ütni az üzletet. Fontos továbbá, hogy mekkora prémiumot várnak el a befektetők, és mit fogad még el a piac – a felbőszített közgyűlés az egyik legnagyobb ellenség.

Másodsorban vannak iparág-specifikus összetevők is. Ilyen a technológiai cégek kezében lévő szabadalmak, licencek beértékelése, ami a fentebb említett cégek megvásárlásával jár.   

Maradjunk is egy kicsit ennél a vonalnál. A Microsoft 3,8 milliárd eurót fizetett a Nokia mobil-üzletágáért, és további 1,65 milliárdot különféle szabadalmakért a napokban. Az első összeget egy olyan részlegért adták, amely az árbevétel 50%-át tette ki, ugyanakkor üzemi szinten veszteséget termelt. Gondolhatnánk, hogy ez nagy pénzkidobás volt, de mégsem az, mert a fordulat jelei már látszanak. Ráadásul a teljes vételár értékéhez képest a piac értékítélete egy szinttel lejjebb volt.

Lassan eljutunk oda, ahova akartam. A BlackBerry esetében is hasonló felállással találjuk szembe magunkat, azzal a különbséggel, hogy itt a hardver-üzletágért cserébe az elemzők egy fityinget sem adnának. A márkanév azért ennél többet ér, de tisztán látszik az, hogy a szabadalmak képezik a cég értékének 85-90%-át.

A felvásárló személyéről érkező hírek széles skálán mozognak. Hallani az Apple, a Samsung, a HTC, a Lenovo, az Amazon, a Dell vagy a HP nevét is. Ebből a listából jó páran kiesnek. Az első két cégnek forrása bőven van, de szüksége nincs rá. A Dell és a HP így is küzd a PC-piac kihívásaival, és lássuk be, nem egy fejőstehénnel bővülne a szerkezeti struktúra. A maradék három közül véleményem szerint a Lenovo lehet a befutó. 

Már csak azt kellene megmondanom, hogy mennyi lesz a vételár. Lehet, hogy a lottóötös előbb jön be. Nagyban függ attól, hogy egyben vagy részletekben sikerül kiszállni belőle. Az elemzői célárak 8 és 15 dollár között szóródnak. A medián érték 10-11 közé esik (11,34 most a papír), így ezt venném kiindulási alapnak, de láttunk már nyulat fűben.   

Végszónak pedig az ír Strypes zenekarral búcsúzom, amely csupán 16-17 éves srácok gyülekezete, de már sokan a következő Beatlest látják bennük. Sir Elton John biztosan, hiszen 5 nagylemezre szóló szerződést íratott velük alá, ami manapság ritkaságszámba megy. Ennyit arról, hogy ki miben látja meg azt a bizonyos lehetőséget!

Címkék: elemzés felvásárlás verizon S&p500

A bejegyzés trackback címe:

https://privatebanking.blog.hu/api/trackback/id/tr795510528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása